کد مطلب:312333 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:207

سخن ابوتراب با تراب
همان گونه كه انسان ها مخاطب خداوند قرار گرفته اند. (در قرآن: «یا ایها الانسان»...، «یا ایها الذین آمنوا»...، «یا ایها الناس»...،) حیوانات جاندار و موجودات بی جان نیز مخاطب حق اند:

«و اوحینا الی النحل أن اتخذی من الجبال بیوتا؛ و ما به زنبور عسل وحی كردیم كه لانه ی خود را در دل كوه ها بگیر و بساز»؛ [1] «قلنا یا ناركونی بردا و سلاما علی ابراهیم؛ گفتیم ای آتش برای ابراهیم خنك و امن باش». [2] زمین و آسمان نیز چنین اند و مورد خطاب خداوند قرار گرفته اند [3] .

گذشته از این كه در فرهنگ معارف الهی این مطلب به اثبات رسیده است كه تمامی موجودات متناسب با رتبه ی وجودی شان دارای مرتبه ای از ادراك و شعور هستند، [4] از آیات فوق كه بیانگر مخاطبه ی خداوند و یا ملائكه با آن هاست نیز این موضوع دقیق و گرانقدر برداشت می شود. بر همین اساس است كه امیرمؤمنان (ع) با تربت كربلا سخن می گوید، چرا كه او خاك را موجودی شنوا و هوشمند می بیند.



ما سمیعیم و بصیریم و هشیم

با شما نامحرمان ما خامشیم [5] .





[ صفحه 198]




[1] نحل: 68.

[2] انبياء: 69.

[3] از جمله بنگريد به: فصلت 11؛ هود: 44.

[4] در اين زمينه، به جز كتاب هاي متعدد در معارف اسلامي، بررسي و دقت در دو آيه ي: «و قالوا لجلودهم لم شهدتم علينا قالوا انطقنا الله الذي انطق كل شي ء» (فصلت: 21) و «و ان من شي الا يسبح بحمده و لكن لا تفقهون تسبيحهم» (اسرا: 44) و نيز الميزان، ج 17، ص 382 به بعد، راه گشاست.

[5] مثنوي مولوي، توفيق سبحاني، ص 374.